İstanbul Yönetilmiyor

Bazen tasarım ya da inşaat dışında yapılacaklar da var; bu yazı bir örnek üzerinden daha yaşanabilir bir fiziksel çevre oluşturmak için yönetimin de bir araç olduğundan bahsediyor.

25 Şubat’ta gönderdiğim bu yazıya 14 Mart’ta İBB Beyaz Masa tarafından verilen cevap

İstanbul’daki en büyük kapasiteye sahip Atatürk Havalimanı otoparkı 7.000 araçlık. Yakında açılan Zorlu Center’ın otopark kapasitesi ise 5.000. Ayrılıkçeşme ile komşu olan Tepe Nautilus AVM’nin otopark kapasitesi 2.700. Bu sayı İstanbul’un en büyük kapasiteli otoparkları listesine rahatlıkla girebilir (Böyle bir liste bulamadım).

İBB’nin web sitesinde “Transfer Merkezleri” başlıklı bir Excel dosyası var. Bu dosyada Kadıköy’de yapılacak 3 transfer merkezinden birisi İbrahimağa. İbrahimağa tam da Ayrılıkçeşmesi ve Tepe Nautilus AVM’nin bulunduğu yerin adı.

Ayrılıkçeşmesi istasyonunun yakınında İBB, Kadıköy Belediyesi ya da özel sektör tarafından yapılmış başka bir otopark da yok. Hatırlayalım: Marmaray günlük 1,5 milyon yolcu hedefi ile Türkiye’nin en yüksek kapasiteli toplu taşıma projesi.

Bu bilgileri verdikten sonra gelelim söylemek istediğime: Bu sabah (25 Şubat) saat 9:30’da Yenikapı aktarmalı olarak Taksim’e ulaşmak üzere Ayrılıkçeşmesi’ndeki Marmaray istasyonuna geldim. Daha önce defalarca kullandığım Tepe Nautilus AVM’nin otoparkına aracımı park etmek istediğimde otoparkın kapalı olduğunu gördüm, açılış saati 10:00 yani AVM’nin açılış saatiydi. Aracımı park etmek için 20 dakika dolandım, sonunda sokakların arasında bir yerlere park edebildim.

Belediyecilik sadece yatırım yapma işi değil. Aynı zamanda yönetme işi. Belediyeler bazen çok küçük müdahaleler yaparak kentin daha yaşanabilir bir yer olmasını sağlayabilir. Sosyal medyada sıklıkla dillendirdiğim metrodan (M2 hattı) Kanyon AVM’ye girişte güvenlik kontrolünün kaldırılması bu müdahalelerden birisi olabilir.

Tepe Nautilus AVM otoparkının transfer merkezi olarak kullanılması İBB’nin yapabileceği diğer bir yönetim çözümü. Milyonlarca liralık yatırımlar yapmadan önce AVM yönetimleri ile masaya oturularak kent, yurttaşı ve yatırımcıların tümünün kazanacağı çözümler oluşturmak mümkün.

Ayrılıkçeşmesi’nde AVM’nin otoparkı ile Marmaray’ın istasyonu birinci bodrumda aşağı yukarı aynı kottalar. İstasyonu her kullandığımda aklımdan Marmaray ile bağlantısının bodrum kat seviyesinden de yapılmasını sağlayacak basit bir kapı açma işi geçiyorken otoparkın saat 10:00’dan sonra hizmet vermeye başladığını ve esasında Marmaray yolcularına hizmet etmek için değil AVM’nin müşterilerine hizmet etmek için orada olduğunu düşündüğümde bir kez daha kendime haykırıyorum:
Bu kent yönetilmiyor.